måndag 10 maj 2010

Brödbak


Igår så passade jag på att baka två olika sorters bröd.
Ett var ett gammalt hederligt recept och ett var nytt som jag hittade på tasteline med några justeringar. Det blev riktigt gott och var riktigt mättande nu till frukost.


Bröd på skållad råg

3dl kokade vatten
3/4 dl rågmjöl

3dl ljummet vatten
30 g jäst
1 msk salt
1 msk smör eller olja
3-4 msk sesamfrön
2 msk krossade linfrön
1 dl havregryn

Ca 8 dl vetemjöl(känn efter så degen känns smidig)

Gör så här:

Börja med att hälla 3dl hett vatten i en bunke, häll sedan i rågmjölet och blanda till en jämt smet. Låt det sedan vila tills det svalnat av till 37 grader. Häll då i 3dl ljummet vatten, smulad jäst, salt, smör eller olja och vetemjöl kör i maskin ca 10 min. Det gör inget om den är lite klibbig då den står till sig under jäsningen. Låt jäsa 45 min.

Efter jäsning ta upp degen på mjölat bord och forma till två runda bullar . Låt vila ca 5-10 min. Forma degen till limpor eller runda bröd och låt jäsa ca 30 min. Sätt på ugnen på 250 grader.
Sätt in en långpanna i nedre delen av ugnen, mjöla brödet och skär skåror i brödet med vass kniv.

Sätt sedan in bröden i mitten av ugnen och häll i ca 1/5dl vatten i långpannan, sänk sedan värmen till 200 grader låt grädda 30-35 min. Ta ut långpannan efter 5 min.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar